Familiebanden

(Als eerste fotos van Scavenger hunt komen er aan, er was iets met de camera.)

Vorige week donderdag ging de telefoon, mijn zus, ze vertelde dat onze tante is overleden. Deze tante is het zusje van mijn moeder. We wisten al een tijd dat het niet zo goed ging met haar, maar we wisten niet dat het zo slecht ging.



Mijn tante heb ik al jaren niet gezien, ik denk een jaar of 14. Toen Nona was geboren was ze een hele dag langsgeweest. Gezellig kletsen, knuffelen met de kids en ze ging ook nog voor ons koken. Dat was helemaal top.

Daarna, op een of andere manier, hebben we haar niet meer gezien. Mijn moeder zag haar zusje ook niet meer. De reden? Geklets. Het zorgde voor een wig in de familie en dat zorgde ervoor dat ik mijn drie nichten en neef ook niet meer zag.
Tot een aantal jaar geleden, ik was opzoek naar een 'beton bbq' (ja, ik weet het nog heel goed) en kwam op een site van iemand die het in de tuin had gebouwd. In de header zag ik 2 foto's van een man en een vrouw. Laat die vrouw nou mijn nicht zijn!! Ik heb een reactie achter gelaten en 3 weken laten hadden we een meeting met al die nichtjes, neefje, mijn zus en ik. Leuk toch!!!!
Daarna is de band langzaam aan gaan groeien, we kwamen op elkaars verjaardagen, zagen elkaar tussendoor bij mijn zus. Toch merk je dat er een breuk is geweest, wat natuurlijk altijd jammer blijft.

Goed die familie he, want we zijn er nog niet. Welneeee!
Ik heb ook nog een nicht en neef die ik gewoon helemaal niet zie. Of jawel, op een begrafenis een aantal jaar geleden heb ik haar gezien en nu op Facebook 'ineens' en dan zie ik dat ze 2 kinderen heeft gekregen.
Een andere nicht en een heleboel neven idem dito, zie ik niet.
Dit allemaal door geklets! Echt dan vraag ik me wel eens af, waarom! Het is zo jammer. Ik heb best een grote familie, maar ik zie een heel klein beetje.

Dan is er natuurlijk ook nog familie waar ik altijd zo kan binnen vallen maar, omdat we het druk hebben, ouder zijn geworden, tewel ieder zijn eigen weg, te ver weg, elkaar niet meer zien. 

Het blijft eeuwig zonde.
Mijn kinderen die hun ooms en tantes niet kennen.
Mijn neef en nichten die mijn kinderen en man niet kennen.
Hun kinderen die mij niet kennen.
Straks blijft er niets meer over!
Lopen we op straat zo onze familie voorbij.

Dus heb ik een plan, een plan die zus en ik al eerder hadden, maar je raadt het al, door drukte is er niets van terecht gekomen. 
Nu gaan we het maar doen, want mijn kinderen hebben de tante die nu is overleden niet gekend en dat is TE bizar voor woorden.

sillie  – (16 augustus 2011 om 09:11)  

jah t is altijd jammer als er door welke reden dan ook een wig in fambanden is gekomen.Hopelijk kunnen jullie het nog herstellen.
Ons is dat niet gelukt, we laten het maar zo voorlopig, als ze echt niet willen kun je vrij weinig, maar vooral mijn moeder heeft er wel verdriet van.

Sylvia  – (16 augustus 2011 om 09:53)  

Ik ben zelf niet zo familie-achtig. Mijn ervaring is -helaas- dat ze meer voor onrust zorgen dan voor goeie en leuke tijden. Ik heb heel bewust gebroken met een aantal. En de verre nichtjes en neefjes enzo zeggen me gewoon niks. We hebben altijd al een familie gehad die niet de deur bij elkaar plat liep dus van banden is er geen sprake. Ik heb nu ook zeker niet de behoefte die aan te halen. Mijn gezin, werk en sociale leven slokken al genoeg tijd op. Tijd die ik het liefste besteed aan de meest dierbaren/naasten.

John  – (16 augustus 2011 om 10:11)  

Geklets is nogal vaak oorzaak van breuken in familie. Jammer eigenlijk. Ik heb het zelf van erg dichtbij mogen aanschouwen, en ik werd er eerlijk niet goed van hoe mensen opeens hun houding tegenover een ander kunnen veranderen.
Gecondoleerd met je tante.

Mrs. T.  – (16 augustus 2011 om 12:19)  

Je gaat dus een reünie of iets dergelijks organiseren? Leuk joh! Ik hoop dat het een succes wordt. En jammer, dat het zo gaat. Hier niet zo'n goede band met broer en zijn gezin, maar we zien elkaar gewoon wel vrij regelmatig.

bl@nkie  – (16 augustus 2011 om 17:04)  

Ik zie mijn neven en nichten ook niet elke dag, 1x in de 5 jaar een reünie is meer dan genoeg. Mijn broers en zus zijn me wel heel dierbaar. Dat is natuurlijk anders. Leuk dat je even op mijn site buurte. Jij hebt een mooie site, en ook gek op fotografie zag ik. Een goede reden om regelmatig terug te komen hier. Cu2

Sanneke  – (16 augustus 2011 om 19:06)  

Natuurlijk kun je niet met alle familieleden evenveel plezier hebben, maar echt breken met elkaar is iets wat mij (gevoelsmatig) te ver gaat. Je hoeft je familie toch niet elke dag te zien? Ik hoop voor jou, je man en je kinderen dat het een fijn samenzijn wordt.

Zara  – (16 augustus 2011 om 19:42)  

Een familiediner via de EO? Whatever, goed idee om iets te organiseren.
Toch kunnen er ook rededen zijn om bewust afstand van (schoon)familie te houden om je eigen gezin (en huwelijk) overeind te houden. Breek me de bek niet open...

HaakKamer7  – (16 augustus 2011 om 19:53)  

Het klopt dat tegenwoordig iedereen het druk heeft. Ik denk dat als je geen computer in huis had, dat je dan een hoop tijd over zou houden ;-) (weet ik alles van). Je moet gewoon eerst een datum prikken en aan iedereen laten weten. Kunnen ze die dag vrij houden, informatie komt later. Daarna kun je dingen regelen en kun je er ook niet meer onderuit. Een datum prikken kost bijna geen tijd en dan staat de afspraak wel vast.

Groetjes, Liane

DharSon  – (17 augustus 2011 om 08:39)  

Ik wil niet met verre neven en nichten contact, maar met neven en nichten die dichtbij staan.

@Sillie, Bij 1 nicht zijn zus en ik gestopt, het is nog wel zo dathet van 2 kanten moet komen.

@zuster_klivia, de meeste tijd besteden wij ook aan directe familie. Maar het is toch leuk om de rest af en toe te zien. Al is het maar 1x per jaar....

@Redstar, dank je wel.

@Bl@nkie, ja dat is zo, maar toch zijn mijn naaste neven en nichten me ook dierbaar. Vroegeh was het dikke mik en toen ineens ... weg ...

@Sanneke, dank je wel
@Toaske, ja een gezellige avond met z'n allen. Dat is toch gezellig!
@Zara, familiediner??? :)
Hahahaha ja, dat met schoonfamilie herken ik.....

@Petite Fee, die computer is inderdaad een fijn iets om te hebben tegenwoordig. Donderdag is de begrafenis en dan gaan we, denk ik, een datum prikken.

Simones Kitchen  – (21 augustus 2011 om 11:02)  

Ah ja, familie... Wij hebben een hele grote familie (mijn moeder komt uit gezin van 9 en mijn vader uit gezin van 7 - of andersom..haha) maar ik zie er eigenlijk amper iemand van. Ik vind dat prima; ik heb geen behoefte aan neven en nichten (stuk of 100) die ik echt niet ken. Maar als het belangrijk voor je is, dan zeker achteraan gaan, want zoals al blijkt; het kan zo maar voorbij zijn... Gecondoleerd met je tante.

Claudia Leertouwer  – (21 augustus 2011 om 18:11)  

Van mijn familie weinig meer vernomen na het overlijden van mijn ouders en de familie van mijn man vinden ons te min. Gelukkig heb ik 2 zussen!

DharSon  – (22 augustus 2011 om 12:09)  

@Junglefrog, oef dat is wel veel ja! Wij hebben heel goed contact met broers en zussen. Maar nichtjes waar we (zus en ik) heel goed mee om gingen is toch jammer dat dat weg is.

@Claudia, gelukkig maar ja. Wat raar he dat je dan niets meer hoort van je familie en wat ontzettendd waardeloos dat de fam. van je man dat vindt!

Een reactie posten

Mijn foto
DharSon
Werkende moeder die ondertussen al over de 40 is. Mijn man en ik stomen 2 kinderen, van 13 en 14 jaar, klaar voor deze maatschappij.
Mijn volledige profiel tonen
  • Keukenrecepten
  • Mom Blogs - BlogCatalog Blog Directory
  •   © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP