Goddelijke huisvrouw! Niet ik, helaas.

Nee, ik heb het niet over Nigella Lawson's boek. Ik heb het over mezelf althans eigenlijk over het feit dat ik het niet ben.
Nee ook na al die jaren van samenwonen, kinderen krijgen, een huishouden hebben en ouder worden lukt het me nog niet.
Met een soort van afgunst en bewondering kijk ik altijd naar het huishouden van andere moeders en ik kom er altijd achter dat andere het allemaal beter doen. De woonkamer is netjes en gezellig, de badkamer is op en top, de keuken blingt en glimt je tegemoet en dan heb ik het nog niet over de maaltijden die ze uit de keuken toveren. Hoe ze het doen?!
Ik heb geen idee en ik vraag me af of het mij ooit lukt. Als ik er helemaal niets aan doe of er niet bij stil sta gebeurd en natuurlijk helemaal niets. Ik heb dus een planning gemaakt waar ik me aan wil houden. Hahaha ik zeg ik maar ik heb het natuurlijk over we, want man en ik gaan het samen doen.

Misschien moet ik het gewoon op de kalender schrijven zodat we het allebei zien en ons er aan houden.

Badkamer en wc.
De badkamer doe ik eigenlijk niet zo vaak, mijn man doet dit nl. zo goed dat ik het niet van wil overnemen. Hij haalt altijd alles eruit, zoekt uit wat weg kan (hij doet niet de kasten hoor, maar wat zo op het zich is) verwisseld het douchegordijn en de matten, dus tja waarom zou ik dan wat doen...
Dat is natuurlijk onzin (zeg ik streng tegen mezelf) ik moet ook iets doen.
Ik heb me dus voorgenomen om op deze dag alles weg te gooien wat weg kan (ja het is zoo raar dat de kinderen dat niet doen...), met een doekje, we hebben altijd die weggooi schoonmaakdoekjes van de Lidl, de wasbak schoonmaken, de wc en de douche(een beetje).
Dat is in een minuut of 10-15 gedaan. Ik heb het nl al een paar keer gedaan, maar als ik het nou vaker doe dan blijft het vast netjes (zeg ik hoopvol).

Keuken
Dit doe ik bijna elke dag, maar ik bedoel nu eigenlijk ietsje meer dan het kookgedeelte (we hebben zo'n inbouw), de aanrecht en de wasbak. 1 van de kinderen heeft als maandtaak om de vaatwasser te doen, helemaal goed toch?
Als ik nou om de 2 dagen met een doekje de keukenkasten (buitenkant dan he) afneem dan is het al een heel stuk beter.
De koelkast vind ik zo'n werkje wat ook erg vervelend is, met de franse slag doe ik het bijna elke week. Het wordt nu toch weer tijd om het grondig te doen.
Ga ik dus van de week doen!

Woonkamer
Dit doe we eigenlijk wel elke dag en grondig gebeurd eens in de 2 weken.
Stofzuigen en dweilen doen we om de 2 a 3 dagen. Ik vind dat wel genoeg, ja toch?
Wij hebben een donkerbruine vloer, Wenge kleur zoals dat heet. Hier zie je het stof zo snel op, dat het eigenlijk niet leuk is.
Mijn schoonzus maakte eerst de opmerking; "Is toch handig dan maak je het sneller schoon omdat je het niet wil zien". Ik keek haar vermoedelijk met een ongelovig gezicht aan, want ze zei daarna even niets meer...
Dit gebeurd dus gewoon automatisch, de kinderen krijgen ook vaak de opdracht om te vegen of te stofzuigen.

Trappen
Die kunnen ook zo snel stoffig worden, maar daar heb ik al iets op gevonden. Juist 1 van de kinderen mag dat 1x per week of vaker doen.

Over het algemeen genomen valt het dus wel mee, maar waarom blijft en is het dan zo'n troep. Als ik thuis kom liggen er kruimels op de grond, de folders liggen doorelkaar en over de hele bar verspeid, op de salontafel allemaal kringen van glazen of mokken.
Tja die kids he... nee echt ik schuif niet af hoor, als we het niet zeggen dan gebeurd er niets, als we het zeggen dan doen ze braaf even vegen en een doekje over waar ze net geknoeid hebben.
Af en toe heb ik ook zin om alles te laten liggen, maar nee dat kan niet want ik ben mam, voorbeeldfiguur ik moet het dus opruimen en hun achter hun vodden aanzitten.

Eerlijk is eerlijk ik moet mezelf ook meer achter mijn vodden aanzitten,  ik moet het ook iets beter en meer doen, dan nemen ze het vast wel over, toch??


Anoniem –   – (24 maart 2010 om 21:23)  

En dit is een blog die ik geplaatst zou kunnen hebben ;-)!

Een reactie posten

Mijn foto
DharSon
Werkende moeder die ondertussen al over de 40 is. Mijn man en ik stomen 2 kinderen, van 13 en 14 jaar, klaar voor deze maatschappij.
Mijn volledige profiel tonen
  • Keukenrecepten
  • Mom Blogs - BlogCatalog Blog Directory
  •   © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP