Gebakken banaan ~ Smeerpropjes

Thuis noemen we het geen gebakken banaan maar 'smeerpropjes', waarom weet ik eigenlijk niet, mijn ouders zeiden dit altijd. Eten van thuis blijft altijd hangen en neem je ook mee. Wanneer mijn ouders dit maakte was het altijd in no-time op, maar goed is dat niet vaak zo, je bent langer bezig met het klaar maken dan met het opeten.
Dit wordt gemaakt van rijpe gewone bananen, dus geen bak bananen. Wij hebben altijd bananen in huis en het komt wel een voor dat ze te rijp zijn. Niemand vind ze dan meer lekker en dan blijven ze maar in de fruit mand liggen. Ik zie dan mijn kans om weer een keer gebakken banaan, of nee smeerpropjes te maken.

Wat hebben we nodig;
Rijpe bananen (ik had er nu 4)
Zakje vanillesuiker
Melk
1 ei
50 gr bloem
snufje zout
Olie om in te bakken

Maak van de bloem, zout, ei en melk een beslag.
Om geen klonten te krijgen is het het handigst om het in bovenstaand volgorde in de kom te doen en het met een garde te kloppen\ roeren.
Zorg dat het beslag niet te dik en niet te dun is, het moet ietsje dikker dan pannenkoekenbeslag zijn.
Verhit de olie tot het warm genoeg is om te bakken.
Snij de bananen in stukken, eerst door midden en dan in stukken van 1 cm, doe dit in het beslag.
Roer het beslag voorzichtig door, zorg ervoor dat alle banaan onder gedompeld is in het beslag.
Als de olie warm genoeg is ga je verder.
Pak met een eetlepel wat van het beslag, zorg dat er genoeg banaan bij is en doe het in de olie. Doe zoveel als mogelijk is, maar niet te veel anders koelt de olie te veel af.
Het kan gebeuren dat het naar de bodem van de pan zakt, als het al een even in de olie is maak het dan voorzichtig los.
Het is klaar wanneer het drijft en een goud bruine kleur heeft.
Haal het eruit en leg het op keukenpapier om uit te laten lekken.
Laat ze niet op elkaar uit lekken, de olie van de bovenste komt dan in de onderste en die worden dan erg vet.

Enjoy

Een reactie posten

Mijn foto
DharSon
Werkende moeder die ondertussen al over de 40 is. Mijn man en ik stomen 2 kinderen, van 13 en 14 jaar, klaar voor deze maatschappij.
Mijn volledige profiel tonen
  • Keukenrecepten
  • Mom Blogs - BlogCatalog Blog Directory
  •   © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP