Familie vreugde

Ik kom zelf uit een klein gezin, ik heb namelijk alleen een zus. We hadden echter wel een grote familie, een oom daar, een tante hier, nog een tante daar en een andere oom hier, iedereen had ook nog eens kinderen.
We hebben wat afgespeeld.

Mijn oom en tante woonde in Rotterdam met haar 6 kinderen en daar gingen we vaak naar toe. Mijn oom was een strenge man, die altijd goed nors kon kijken. Ik kan me nog herrinneren, ik zal een jaar of 8 zijn geweest, dat mijn vinger tussen de deur zat en begon te huilen en hij...? Hij keek me aan en zei; 'Je doet je vinger toch ook niet daar...????'  Ik snufde nog na en weet nog dat ik heel boos op hem werd.
Ze woonden in een echt herenhuis, 4 verdiepingen met allemaal hoekjes waar we konden verstoppen, wat we dus ook veelvuldig deden, of we voetbalden in de straat.
Daar blijven slapen was helemaal een kinderdroom, want er werden een aantal matrassen naast elkaar gedaan en dan sliepen we met z'n 8en naast elkaar.
Ik kan me ook nog goed herrinneren dat we dan allemaal op onze zij lagen en elkaars rug ging kriebelen, net zolang totdat we een rilling door onze rug kregen en dan gingen we ons omdraaien.
Hahahaha ja dat was zooo leuk!

Helaas door de jaren heen hebben we minder contact met alle familie, wat toch erg jammer is. Er zijn momenten dat we elkaar nog wel zien, maar dat is gereduceerd tot huwelijken, begrafenissen en soms een jaarlijks feest.

Ik hoopte altijd wel dat wanneer ik later kinderen zou krijgen dat ze een grote warme familie om hun heen zouden hebben. Ik kan wel stellen dat dat is uitgekomen.

Man komt uit een gezin met 8 (!) broers en zussen, wat inhoudt dat het af en toe een drukte van jewelste is. Verjaardagen waar 40 a 50 man op bezoek komen, er zijn tijden dat we praktisch elk weekend een verjaardag hebben en de kinderen hebben genoeg neefjes en nichtjes.
Sommige zien ze vaker dan de andere omdat die dichterbij wonen.

Toen Sinyo geboren was, was er 1 nichtje dat echt over hem moederde (ze was zelf 6, hoebedoel je dat het genetisch is). Ze tilde hem op, gaf hem eten of drinken, speelde met hem en week geen centimeter van zijn zijde. Op het moment dat hij begon te lopen en de dreumes viel, pakte ze hem op en zei met een ernstig uitgestreken gezicht; 'Hij kan nog niet lopen hoor'.  Hoe we ook tegensputterde, zij vond het zielig voor hem en tilde hem dan weer op en sleepte hem weer overal mee naartoe.

In de afgelopen jaren hebben we veel nichtjes en neefjes bij ons geslapen en toen de kinderen klein waren sliepen ze ook bij die tante of bij die oom. Jawel, er was een periode dat we zwerfkindjes hadden.

Nu ze ouder zijn en de tienerleeftijd hebben bereikt willen ze niet vaak meer ergens slapen, er blijven echter nog vaak genoeg kinderen hier slapen, of ze komen langs voor een gezellige avond.

Ja, ik geniet wel van die familie!
En jullie grote of kleine familie?

Aritha Vermeulen  – (18 januari 2011 om 10:28)  

Het klinkt als een heel erg warme familie! Maar wat een man was die oom van jou!

Claudia Leertouwer  – (18 januari 2011 om 10:51)  

Heerlijk zo'n warme familie. Na het overlijden van mijn ouders hebben mijn zussen en ik eigenlijk alleen elkaar nog.

Anoniem –   – (18 januari 2011 om 20:17)  

Ik heb een grote familie... Mijn vader heeft een broer en drie zussen waarvan ze minstens allemaal twee kinderen hebben zo ongeveer. Dus veel neven en nichten! Mijn vriend heeft een minder grote familie, dus voor de kinderen zal dat minder worden. Ik heb zelf twee zussen...

Jouw familie lijkt me echt een warme te zijn en dat vind ik het belangrijkste. Ik heb dan wel een grote, maar zeker geen warme familie en dat heb ik wel altijd gemist!

ChoCho  – (19 januari 2011 om 09:33)  

een piepkleine, jammer genoeg -

Anoniem –   – (19 januari 2011 om 13:18)  

Niet zo'n grote familie, wel een hechte.
Heb je maar één nichtje? Of zitten de andere genetisch anders in elkaar?

DharSon  – (25 januari 2011 om 09:00)  

@Emma, we hebben meer nichtjes, maar 1 nichtje was altijd met Sinyo aan het wandelen, sleepte hem overal mee naar toe etc zodoende heb ik het over 1 nichtje. In totaal heb ik 11 nichtjes :)

@Aritha, :). Ik denk dat die 8 spring-in-het-veld kinderen hem af en toe te veel werd...

@Claudia, ook al heb je een kleine familie, koester het.

@sakuraimogenyakarin, wie weet komt het nog. Misschien kan jij er verandering in brengen????? Of zeg ik nu iets raars?

@ChoCho, piepklein kan ook heel leuk zijn, toch?

Een reactie posten

Mijn foto
DharSon
Werkende moeder die ondertussen al over de 40 is. Mijn man en ik stomen 2 kinderen, van 13 en 14 jaar, klaar voor deze maatschappij.
Mijn volledige profiel tonen
  • Keukenrecepten
  • Mom Blogs - BlogCatalog Blog Directory
  •   © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP