HPV prik tegen baarmoederhalskanker

Een paar weken geleden kregen we de 'uitnodiging' in de bus.
Ik heb gezocht op internet en ik ben er nog niet uit.
Er zijn teveel tegenstrijdige berichten, je ziet ergens staan dat het medicijn (wat in Nederland wordt gebruikt) al 7 jaar gevolgd is en ergens anders zie je staan dat het nog nooit op meisjes van 12 jaar is getest.
Je leest dat het uit natuurlijke componenten bestaat en ergens anders lees ik dat er aluminium in zit.
Dat het 7 jaar en langer beschermd, ergens anders staat dat het 7 jaar beschermd en klaar.

Ik vind het moeilijk om te beslissen of ze het wel of niet moet doen.
Ik heb het aan andere moeders gevraagd en die zeiden dat hun dochters het vorig jaar wel hebben gehaald. De reden  kunnen ze geen van allen goed uitleggen.

Ik weet ondertussen dat baarmoederhalskander afkomstig is van het HPV virus. Dit virus krijgt een vrouw door sexueel kontact, het virus tast goede cellen aan en maakt er slechte cellen van. Het lichaam heeft natuurlijke anti-stoffen en kan die slechte cellen weer goed maken binnen een tijdsbestek van 14 mnden.
Als het toch slechte cellen overblijven dan duurt de weg naar baarmoederhals kanker 10 tot 15 jaar.
Als je je op vroeger stadium laat testen dan de leeftijdgrens van nu (30 jaar) dan ben je toch nog op tijd.

Ben ik te bezorgd, te negatief of gewoon nuchter.
Ik weet het niet, ik weet alleen dat ik het een moeilijke beslissing vind en vraag me af waar ik goed aan doe.

Man en ik hebben er al overgehad en voor ons hoeft het niet.
Vanavond gaan we een uitgebreid gesprek met dochter hebben, we hadden het al uitgelegd zodat ze erover kan nadenken en vanavond weer erover praten.

Moeilijk hoor zulke beslissingen?
Iemand ervaring of een mening erover?


Een reactie posten

Mijn foto
DharSon
Werkende moeder die ondertussen al over de 40 is. Mijn man en ik stomen 2 kinderen, van 13 en 14 jaar, klaar voor deze maatschappij.
Mijn volledige profiel tonen
  • Keukenrecepten
  • Mom Blogs - BlogCatalog Blog Directory
  •   © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

    Back to TOP